Již devátý rok v řadě vydává Allianz přehled nejrizikovějších úseků na tuzemských silnicích. Upozorňuje na místa s nejvyšší nehodovostí za poslední tři roky a motoristům radí, kterým silnicím je lepší se raději vyhnout. Přečtěte si, která místa na českých silnicích patří k těm nejrizikovějším.
Tři nejrizikovější místa
Vůbec nejrizikovějším místem v Česku byly v letech 2016 až 2018 serpentiny v katastru Červené Vody v Pardubickém kraji. V jedné ze zatáček na silnici I/11 v okrese Ústí nad Orlicí došlo v daném období k 11 nehodám, z toho k pěti vážným se šesti těžkými zraněními. Již loni obsadil úsek celostátně 3. příčku.
Druhým nejrizikovějším úsekem se stala mírná zatáčka na silnici I/11 v okrese Šumperk v Olomouckém kraji. Jihovýchodně od obce Olšany, 500 metrů před odbočkou na Bohutín ve směru jízdy do Olšan, se za poslední tři roky stalo celkem sedm nehod, z toho čtyři vážné. Tyto havárie přinesly pěti lidem těžká zranění.
Třetí místo v zemi obsadila zatáčka s křižovatkou poblíž obce Medonosy ve Středočeském kraji. Asi půl kilometru severně od obce došlo na silnici I/9 za tříleté období k 18 nehodám, z toho čtyřem vážným. Dva lidé na místě zemřeli a dva si odnesli těžká zranění.
TIP: Spočítejte si cenu povinného ručení a havarijního pojištění online. Kalkulačku autopojištění naleznete zde.
Nejkritičtější místa na silnicích v ČR v letech 2016–2018
V žebříčku 20 nejrizikovějších lokalit v Česku figurují některé regiony vícekrát. Nejhůře dopadl Středočeský kraj, který je za období 2016–2018 zastoupen hned pětkrát. Naopak kraje Karlovarský, Plzeňský a Vysočina se v TOP 20 vůbec neobjevily.
Pořadí | Silnice | Kraj | Okres | Vážné nehody | Zraněné osoby | Katastr | ||
SZ | TZ | LZ | ||||||
01 | I/11 | Pardubický | UO | 5 | 0 | 6 | 1 | Červená Voda |
02 | I/11 | Olomoucký | SU | 4 | 0 | 5 | 0 | Olšany |
03 | I/9 | Středočeský | ME | 4 | 2 | 2 | 2 | Medonosy |
04 | I/11 | Moravskoslezský | OP | 4 | 0 | 4 | 6 | Mokré Lazce |
05 | I/38 | Středočeský | MB | 3 | 1 | 5 | 3 | Nepřevázka |
06 | I/13 | Liberecký | LB | 3 | 1 | 4 | 2 | Mníšek |
07 | I/52 | Jihomoravský | BV | 3 | 0 | 4 | 7 | Mikulov |
08 | I/13 | Ústecký | TP | 3 | 2 | 1 | 0 | Krupka |
09 | I/38 | Jihomoravský | ZN | 3 | 1 | 2 | 3 | Znojmo |
10 | I/35 | Pardubický | UO | 3 | 1 | 2 | 3 | Vysoké Mýto |
11 | I/9 | Středočeský | ME | 3 | 1 | 2 | 1 | Tupadly |
12 | I/3 | Středočeský | BN | 3 | 1 | 2 | 1 | Benešov |
13 | I/13 | Ústecký | TP | 3 | 0 | 3 | 17 | Teplice |
14 | I/20 | Jihočeský | PI | 3 | 0 | 3 | 5 | Protivín |
15 | I/65 | Liberecký | JN | 3 | 0 | 3 | 5 | Rádlo |
16 | I/38 | Středočeský | MB | 3 | 0 | 3 | 3 | Bělá pod Bezdězem |
17 | I/33 | Královéhradecký | NA | 3 | 0 | 3 | 3 | Česká Skalice |
18 | I/11 | Moravskoslezský | KA | 3 | 0 | 3 | 1 | Havířov |
19 | I/49 | Zlínský | ZL | 3 | 0 | 3 | 0 | Zlín |
20 | I/4 | Jihočeský | PI | 2 | 4 | 2 | 2 | Předotice |
Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění.
Většina nehod se stala ve dne a na suché silnici
„Nehodové lokality i jednotlivé dopravní nehody jsou všeobecně rozdílné, ovšem ze souhrnné statistiky lze vyvodit několik dílčích závěrů a specifikací. Převážná většina nehod se stala ve dne, na suché vozovce a viníkem byl řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedl dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby, která se na vzniku Allianz Automapy podílí.
Ze 150 zkoumaných vážných dopravních nehod se 54 havárií stalo o víkendu. V deseti lokalitách dokonce došlo ke všem nebo k převážné většině nehod o víkendu. Bylo tomu tak i u tří z celkem čtyř vážných nehod v nejrizikovější lokalitě Středočeského kraje v zatáčce u Medonos. Přestože větší část nehod se stala na suché vozovce, k 46 haváriím došlo za mokra a ve 13 úsecích tento charakter nehod převažoval, a to například i v prvních dvou nejrizikovějších lokalitách Libereckého kraje.
Za zmínku rovněž stojí, že 13 nehod představovalo srážku s chodcem. Bohužel ve třech lokalitách proběhly vždy obě vážné nehody na daném místě za účasti chodce, a to ve druhém nejrizikovějším úseku Ústeckého kraje, ve 4. nehodové lokalitě kraje Olomouckého a v 5. nejnebezpečnějším místě Pardubického kraje. Pouze 12 nehod se událo v nočních hodinách a u žádné ze 150 havárií nebyl prokázán viník pod vlivem alkoholu. Pro úplnost je třeba dodat, že u 14 dopravních nehod nebyla přítomnost alkoholu v krvi viníka zjišťována.